perjantai 18. marraskuuta 2011

Pähkinät ja haaste

..eikä mikä tahansa pähkinä vaan pesupähkinä! Yllätti mut kyllä tosi positiivisesti! Miten voi joku pähkinänkuori pestä pyykin puhtaaksi? Ihmejuttu :D Mielenkiinnosta laitoin nuo testaukseen, kun vastaan tulivat.


Raikkaita ja pehmeitä vaatteita otin koneesta ja tarkkaan etsin löytykö tahroja..Eipä löytyny! Tuoksukin oli semmonen raikas, erilainen mitä pulverilla pestessä. Kaksi koneellista oon nyt pessyt ja käyttäny samoja kuoria. Murskasin kuoret ja laitoin kahden pussin sisään, siltä varalta että vetoketju aukeaa.
Tässä vielä Wikipediasta lainattu teksi: Pesupähkinät ovat Sapindus-sukuun kuuluvan puun hedelmiä, jotka kasvavat trooppisilla alueilla ympäri maailman. Nimestään huolimatta ne eivät ole pähkinöitä, vaan luumarjoja. Ne ovat syömäkelvottomia, mutta niitä on käytetty vuosituhansia luonnonmukaisessa lääkinnässä ja pesuaineena Intiassa.

Pesuteho perustuu pähkinöiden kuorissa olevaan saponiiniin, joka liukenee yli 30-asteisessa vedessä ja toimii luontaisena pesuaineena.

Noin neljä puolikasta kuorta laitetaan pyykin mukana pesukoneen rumpuun esimerkiksi kangaspussissa.  Määrää voi lisätä pyykin likaisuuden mukaan. Kuoret voi käyttää muutaman kerran uudestaan kuivumisen jälkeen. Lopulta ne ovat kierrätettävissä esimerkiksi biojätteen mukana.

Huuhteluainetta ei tarvitse käyttää lainkaan, sillä pähkinät jättävät pyykin pehmeäksi. Ne soveltuvat myös villavaatteiden ja silkin pesuun sekä käsipyykkiin. Valkopyykkiin voi laittaa hieman valkaisuainetta mukaan. Vaikeisiin tahroihin suositellaan käytettäväksi tahranpoistoainetta, esimerkiksi sappisaippuaa.
Mä taidan nyt jättää kokonaan pois pulverit ja nestemäiset pesuaineet. Sen verran innoissaan oon tästä pesumenetelmästä :)
Ollaanko siellä kokeiltu pesupähkinöitä? Mitä tykkäsit?


                                                      ***


Outilta sain haasteen jossa kerrotaan 25 asiaa itsestä. Aluksi mietin etten tee tätä, koska oon paljastanut itsestä niin vähän täällä blogissa..mut tässä nyt jotain :)


1. Mun haaveammatti oli pienenä poliisi :)

2. Ja haaveena oli saada kaksi lasta, tyttö ja poika.

3. Seuraan autojen rekkareita, tosi rasittavaa! Pimeälläkin kyttään vastaantulevien rekkareita ja sit näkyy mustia palloja silmissä :D

4. Kotoa kun lähden niin kokeilen vähintään viis kertaa että ovi on varmasti lukossa. Tääki on tosi ärsyttävä tapa! Mies nauraaki aina autossa montako kertaa nyt rynkytin oven ripaa.

5. Oon keränny lapsena postimerkkejä, ne on vieläkin tallessa, omissa kansioissaan.

6. Kahvia en oo juonut koskaan, mutta neljä vuotta sitten jäin koukkuun. Pari kuppia päivässä on pakko saada :)

7. Tykkään erilaisista salaateista. Meillä onkin joka päivä ruoan kans myös salaattia, paitsi keittojen.

8. Pidän suomalaisesta iskelmämusiikista, myös pop ja rock menee. Hevistä en pidä.

9. Yleensä kun kuulen jonku biisin ekaa kertaa ja tykästyn siihen, niin kuuntelen sitä seuraavat kaks viikkoa putkeen ja sit alanki jo kyllästyä siihen :D

10. Vaikkei mulla ole yhtään lauluääntä niin yksin autolla ajaessa laulan biisin mukana.

11. Rakastan matkustamista, pienikin hotelliloma jossain muussa kaupungissa tekee hyvää! Jotenki nyt lasten myötä lentokoneet on alkanu pelottaan, saa nähä päästäänkö me enää koskaan ulkomaille :)

12. Mua houkuteltiin nuorena missikisoihin, mutta pidin pääni enkä hakenut karsintoihin.

13.Olen saanut elämäni aikana yhdet sakot ja nekin tuli kun ajoin moottorikelkalla.

14. Laitan joka kuukausi tietyn summan säästötilille.

15. Haluaisin kesämökin jossa ois oma ranta.

16. Sain hyvät naurut kun eräällä palstalla keskusteltiin (lue: tapeltiin) siitä että irrotetaanko Iittalan astioista tarrat vai ei. Oikein oli linkki laitettu blogiini ja maristiin mun tarroista :D Kiitos vaan sulle joka tämän(ki) keksit! Seuraavan kerran liimaan ne vaikka persposkeen jos siltä tuntuu :)

17. Mulla on koko ajan joku projekti suunnitteilla sisustuksessa. Tykkään miettiä kaikkia uusia ideoita ja miten ne vois toteuttaa.

18. Haluaisin työskennellä sisustuksen parissa, se ois unelma-ammatti. Yllätys, yllätys :) Oma sisustusliike tai nettikauppa on haaveissa.

19. Teen Kenoa melkein joka päivä. Ei oo vielä tuottanu tulosta ;) Nii ja Lottokin pitää aina laittaa vetämään.

20. Omasta mielestä oon aina oikeessa :) Harvoin kyllä joudun myöntämään että olinki väärässä :)

21. Jos koen että jollekin on tehty vääryyttä, niin puutun asiaan.

22.Olen sukua julkkikselle.

23. Nuorena harrastin kilpajuoksua.

24. Kuulin yks päivä eka kerran `Äiti, minä rakastan sua` Kyyneleethän siinä tuli, tuntupa ihmeelliseltä kuulla nuo sanat oman lapsen suusta ♥

25. Nyt mä jatkan joululaulujen kuuntelemista ja avaan H&M:n paketin, tilasin taas vaatteita vähä enemmän mitä oli alunperin tarkotus :)

All you need is white blogin S oli tehnyt postauksen ihanista joululauluista, joten minäki ajattelin laittaa muutaman oman suosikin. Tässä teille pari kaunista joululaulua Suvi Teräsniskan esittämänä. Suvin biisit on muutenki ihan parhaita! Ja Chisun! Ja Laura Närhen ja ja... :)






                                                                            Hyvää viikonloppua!

16 kommenttia:

  1. No empä ole pähkinöitä kokeillu, herää mielenkiinto kyllä!

    Voi tsiisus näitä nettikeskusteluita... Persposki, se on hyvä paikka tarrallekin :D

    VastaaPoista
  2. Nuo pesupähkinät on joskus mielessä ollut. Kuulostaa hyvälle, mistä niitä ostit? Hih, tarroista tappelu! Eikö ihmiset muuta keksi??? =D

    VastaaPoista
  3. Olen testannut ja asiasta blogissakin kertonut. :)

    Ihan peruspyykki tuli puhtaaksi mut sitte jos oli jotain ihan kunnon törtsyä ja niihin aikoihi meillä kuopus opetteli päiväkuivaksi ja väänsi joskus tortutki kalsareihin kivasti niin tuntu että pesupulveri on tehokkampaa. ;)

    Pesin peruslikaset pyykit aika pitkää pähkinöillä, mutta kun aikaa oli kulunut n.1kk niin mun mies rupes herkkänenäisenä valittamaan että vaatteet ovat jotenkin tunkkaisen tuntuisia vaikka on pestyjä. Joten pähkinät ovat nyt jääneet koristeeksi lasipurkkiin kylppärin hyllylle. :D

    Mulla on käytössä Lumme-sarjan pesujauhe värilliselle ja valkoiselle pyykille. Ei sisällä fosfaattia ja zeoliittia, vai mitä ne sanat olikaa ja on joutsenmerkit. :) Jotain hyvää ees.. ;)

    VastaaPoista
  4. Nipsu: Mä oon ainaki tykänny mitä nyt muutamia koneellisia oon pessyt ja ostan varmasti lisääkin jos yhtä hyvin pesee ku tähänki asti.
    Haha, joo! Kaikkia palstoja ne pitääki pystyssä :D

    Pia: Ostin luontaistuotekaupasta, mutta netistäkin saa ja kuulema Prismastakin löytyy.
    Pitäähän se jostain niitä keskustelun aiheitakin vääntää, vaikka niistä tarroista :D

    Pieni Lintu: Aijaa :) minäpä käyn etsimässä jos löytäisin sen postauksen. Mä googlesta katoinki et kaikki vaikeimmat tahrat ei lähde pelkästään noilla, et sappisaippuaa kaveriksi. Mut meillä just ne kakkatahratki lähti lasten vaatteista, siitä aattelinki et onpa tehokkaita pähkinöitä :D Heh, mä käskin miehenki tuoksuttelemaan pyykkejä ja sanoi että hyvälle tuoksuu, pitääpä kysyä kuukauden päästä uudestaan :)

    VastaaPoista
  5. Ihanaa, tunnustuksia, näitä olenkin jo kovasti odotellut. Paitsi nämä tunnustukset herätti vaan lisää kysymyksiä....hmmmmm...

    VastaaPoista
  6. Outi: Heh, mitähän kysymyksiä? :)

    VastaaPoista
  7. No perussuomalaisena (EI PERSUNA) aina on utale ja rupes heti kiinnostaa toi Julkkisektori :D

    VastaaPoista
  8. Outi: No sitä mä en voi kertoooo että kuka julkkis, sorii :) Enkö oo ilkee?? Eka kirjottaa tuommosia ja sit ei kerro enempää :D

    VastaaPoista
  9. Oon kokeillut noita pähkinöitä, kun olin pari v sitten luomu-hullu. (melkein puoli vuotta putkeen)
    Tais johtua meidän ikivanhasta pesukonesta, että pyykit jäivät likaisiksi, haisivat pahalle ja koko helkkarin kone oli täynnä pähkinänkuoria.
    Ja ei isäntä hyvää tykännyt, kun aina vaan pesunjälkeen housujen taskusta löytyi pähkinöitä :DD

    VastaaPoista
  10. Maanvaiva: Oho, sulla ei varmaankaan niistä sit hyvää sanottavaa ole :DD Meillä on kyllä tähän asti hyvin toiminu, ja laitoin kaks pesupussia päällekkäin ettei sit tarvii etsiä pesukoneesta kuoria :) Eka kerralla nimittäin vetoketju aukes ja muutaman pähkinän koneesta löysin.

    VastaaPoista
  11. Luulenkin, että syynä oli se ikivanha pesukone, eikä pähkinät.
    Mutta siis joo, ihan hyvä, että puhuit näistä pähkinöistä! Siitä tuli mieleen, etten olekaan blogissani paljastanut sitä mun luomu-ihmisen aikakautta. Pitää korjata! :D

    VastaaPoista
  12. Maanvaiva: No niin :) luomupostausta odotellessa ;)

    VastaaPoista
  13. Kokeilin noita kuoria, mutta yhteen kertaan jätin kokeilun. Niitä paloja oli joka paikassa, vaikka pistin kuoret pussiin :(

    Ootko sä Neitsyt horoskoopiltas? ;) Luin nimittäin äsken horoskooppia ja sitten kun luin paljastuksiasi, niin totesin, että tosi paljon voisin kopsata :)

    VastaaPoista
  14. Mia: Mä laitan kuoret kahden pussiin sisään ja ei sen jälkeen oo kuoria löytyny koneesta.
    Niinkö :) Kiva kuulla! En kyllä oo Neitsyt, alkuvuodesta oon syntyny :)
    Tilasin muuten ne voittamani tarrat ja laitan kuvia sit tänne kunhan saan ne seinään :)

    VastaaPoista